قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

آشنایی با دادسرای انتظامی کانون وکلای داگستری مرکز

نحوه کار دادسرا

 شکایات واصله در کانون وکلای مرکز به دادسرای انتظامی ارجاع و دادستان انتظامی کانون پرونده‌های شکایات مطروحه را به دادیاران انتظامی کانون جهت رسیدگی احاله می‌دهد و دادیاران به شدت بر پرونده‌ها کنترل و دقت دارند... 

اعلام کنندگان تخلفات وکلاء

مطابق با ماده ۱۵ لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری در صورتی که دادستان، تخلفی از وکیل مشاهده کند که قابل تعقیب باشد، مراتب را کتبا به دادسرای انتظامی وکلا اطلاع می‌دهد، دادسرای انتظامی پس از رسیدگی در صورتی که موضوع را قابل تعقیب تشخیص دهد، پرونده را با صدور کیفرخواست به دادگاه انتظامی وکلا ارسال می‌کند و در غیر این‌صورت نظر خود را با ذکر دلیل به دادستان، اطلاع می‌دهد و اگر نظر دادسرای انتظامی وکلا مود قبول مشارالیه نبود، می‌تواند راسا از دادگاه انتظامی وکلا رسیدگی به موضوع را تقاضا کند.

دادسرای انتظامی هر گونه تخلف در موضوعیت حق الوکاله را رسیدگی می‌کند.رسیدگی به خواسته استرداد حق الوکاله توسط شکات در صلاحیت دادسرای انتظامی نیست، اما دادسرای انتظامی هر گونه تخلف در موضوعیت حق الوکاله را مورد رسیدگی قرار می دهد.

 غیر از موکلین سایراشخاص نیز می‌توانند تخلفات وکلای دادگستری را به کانون وکلا اعلام کنند و این موارد اعلامی از طریق ارجاع ریاست کانون به دادسرای انتظامی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 سیری رسیدگی شکایات در دادسرای انتظامی

پرونده پس از تشکیل تحت رسیدگی دادیاران دادسرای انتظامی کانون قرار می‌گیرد و دادیار مربوطه پرونده در صورتی که مقتضی بداند از اصحاب شکایت دعوت به عمل آورد و متعاقب این‌که پرونده آماده اتخاذ تضمیم شد، مبادرت به صدور قرار می‌شود و قرارهای صادره مورد ملاحظه دادستان انتظامی قرار می‌گیرد، در صورتی که پرونده منجر به صدور قرار تعقیب وکیل مشتکی عنه شود و دادستان با آن موافقت کند مبادرت به صدور کیفرخواست می‌شود و پرونده به دادگاه انتظامی جهت رسیدگی ارسال می‌شود.

در صورتی که پرونده منجر به قرار منع تعقیب وکیل مشتکی عنه شود و دادستان با آن موافقت کند، مراتب به شاکی ابلاغ و درصورتیکه شاکی اعتراض کند پرونده جهت رسیدگی به دادگاه انتظامی ارسال خواهد شد، نسبت به احکام دادگاه انتظامی نیز رییس کانون و دادستان و همچنین در خصوص مجازات‌های از درجه ۴ به بالا محکوم علیه می‌توانند درخواست تجدید نظر کنند و دادگاه انتظامی مبادرت به رسیدگی کرده و ممکن است حکم صادره را تایید یا حکمی را که مقتضی بداند صادر کند.

مجازات وکیل متخلف

حداقل مجازات برای متخلفان حرفه وکالت توبیخ و حداکثر مجازات محرومیت دائم از شغل وکالت است.مستفاده از ماده ۷۶ آیین نامه لایحه استقلال حداقل مجازات برای متخلفان حرفه وکالت توبیخ و حداکثر مجازات محرومیت دائم از شغل وکالت پیش بینی شده است.

بیشترین نوع تخلف انتظامی وکلای دادگستری

وکلاء ملزم هستند تمرکز فعالیتی خود را در محلی به عمل آورند که پروانه وکالت آنها برای آن محل صادر شده است و اگر در غیر از محلی که پروانه برای آنها صادر شده است تمرکز فعالیت وکالتی خود را به عمل آورند مرتکب تخلف انتظامی می‌شوند.

بنا به آمار موجود، محکومیت‌های صادره از دادگاه‌های انتظامی کانون مرکز بیشترین آمار تخلف متوجه تخلف اخیر الذکراست، ذکراین نکته حائز اهمیت است مورد مذکور مانع از این نیست که وکیل دادگستری شهری خاص نتواند در محاکم شهرهای دیگر وکالت کند بلکه نمی‌تواند در شهر دیگر دفتر تاسیس و یا تمرکز فعالیت وکالتی به عمل آورد.

قابل ذکراست که درکانون وکلای مرکز در مجموع ۱۲۸۰ وکیل خانم و ۴۷۸۰ وکیل آقا، ۱۹۴۰ نفر کارآموز خانم و ۱۹۲۰ نفر کارآموز آقا وجود دارند.

منبع: اصل مطلب از سایت اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران مربوط به مصاجبه با دادستان انتظامی کانون می باشد که تلخیص مصاحبه توسط قاضی دادگستر انجام شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد