قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

تحلیف قضات

علیرضامرادی- قاضی دادگستری تهران

رسم است که در برخی مشاغل نظیر وکالت و پزشکی، وکیل و یا پزشک قبل از شروع کار حرفه ای خود مبادرت به ایتان سوگند می نماید.صرف نظر از این که حواث بعدی شغلی میان برخی از سوگند خورندگان و سوگندشان فاصله ها می اندازد و .....

در شغل قضاوت نیز، درپایان هر دوره کارآموزی قضایی و قبل از دریافت ابلاغ قضایی و عزیمت قاضی به حوزه قضایی تعیین شده، جلسه ای به نام « جلسه تحلیف » برگزار می شود.دراین جلسه اکثریت مسؤلان قضایی عالی قوه قضائیه، قضات دیوان عالی کشور، برخی قضات دادگاه تجدیدنظر استان و... نیز حضور می یابند.پس از ایراد سخنرانی مقامات مربوط، درپایان این جسله، قضات...

بصورت دستجمعی مبادرت به قرائت متنی می نمایند که « سوگندنامه قضات » نام دارد.متن و مفاد آن دارای معانی بسیار عمیق و پر معز می باشد.

با امید به این که همه ما قضات از ابتدا تا پایان شغل قضاء، همواره مفاهیم بلند آنرا آویزه گوش خود نماییم و درهمه حال، خود را در حال سوگند و پایند به آن بدانیم و از خدا بخواهیم که آنی ما را به خودمان وامگذارد، عین متن آن آورده می شود.

   سوگند نامه

بسم الله الرحمن الرحیم

من بعنوان قاضی درمحضر قرآن کریم و دربرابر ملت ایران به خدای قادر متعادل سوگند یاد می کنم که به پیروی از پیامبر گرامی اسلام و ائمه  طاهرین علیهم السلام و استمداد از ارواح طیبه شهدای اسلام پاسدار حق و عدالت باشم و با تکیه برشرف انسانی خویش تعهد می نمایم که همواره درکشف حقیقت و احقاق حق و اجرای عدالت و قسط اسلامی درگرفتن حق از ظالم و بازگرداندن آن به صاحبش کوشا باشم وبا تلاش پیگیر در مستند قضا، درتحکیم مبانی جمهوری اسلامی و حمایت از مقام رهبری، دین خود را به انقلاب اسلامی ادا نمایم.

امضا

 

نظرات 2 + ارسال نظر
سجاد پنج‌شنبه 8 فروردین 1387 ساعت 15:43 http://kuhgham.blogfa.com

با سلام وعرض تبریک
من دانشجوی رشته حقوقم مقاله در مورد موضوعات حقوق بین الملل عمومی-خصوصی می خوام

شیوا سپهری پنج‌شنبه 1 فروردین 1387 ساعت 11:31

با عرض سلام نوروز بر شما و خانواده ی محترمتون مبارک دعا کنید که بتوانیم مفید واقع شویم در تمامی زمینه ها با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد