قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

به بهانه عدم پرداخت دستمزد قضات سرپرست کارآموزان قضایی وماده۱۸۷

ع.ر.م - قاضی دادگستری

حسب رویه جاری فرم حضور و غیاب کارآموزان قضایی و وکلای موضوع ماده 178 از سوی واحد آموزش قوه قضائیه تهیه و تحویل آنان می شود تا هر روز که نزد قاضی سرپرست می روند، پس از اتمام همان روز؛ قاضی مزیور آن را با درج تاریخ امضاء و مهرنماید.بگذریم که درعمل، اغلب وارد این اتفاق نمی یافتد و کارآموز حضور مرتب و مداوم ندارد و اگر هم حضور پراکنده دارد، در پایان مدت کارآموزی نزد شعبه مربوطه، فرم مزبور را ارائه و یکجا تمام روزها مورخ و امضاء و مهر می شود.

البته این امر خود معلول عوامل گوناگون است که ....

در این مجال قصد بررسی و نقد آن را ندارم،انشاءالله اگر توفیق حاصل شد، در فرصت دیگر به آن می پردازم.

آنچه دراین نوشتار مراد است، این که؛ درفرم پیش گفته قسمتی وجود دارد که باید قاضی سرپرست نام، سمت و شماره حساب بانکی خود را در آن درج نماید.بله شماره حساب بانکی؟!!!.

درسنوات قبل که خود کارآموز قضایی بودم، در اولین روزهای کارآموزی عملی در مجتمع قضایی شهید بهشتی نزد استاد ارجمند جناب آقای سیفی، ریاست محترم شعبه 312 دادگاه حقوقی وقت تهران – که درس های زنگانی و حرفه ای به من آموخت - کارآموزی می نمودم. در پایان مدت آن دوره، فرم فوق را به ایشان ارائه دادم و دیدم شماره حساب خود را ننوشت، گفتم جناب سیفی شماره حساب یادتان رفت.تبسمی کرد و گفت تا حالا که امضاء کردم فایده ای نداشت، این بار هم برای تکمیل فرمت می نویسم، گرچه توفیری ندارد.

این زمان گذشت. تا این که مدت کارآموزی ام تمام شد و مشغول قضاوت شدم.پس از اندک زمانی، کارآموزانی در شعبه ام مشغول کارآموزی شدند.همان داستان تکمیل فرم و شماره حساب تکرار شد، با این تفاوت که این بار باید شماره حساب خود را می نوشتم.با خود می گفتم حتما"در سیستم سنوات گذشته اداره کل آموزش قضات نواقصی بوده که زحمات قضات سرپرست را لحاظ نمی کردند و یقینا" این سال ها این نواقص رفع شده و حساب ها را نگه خواهند داشت.اما درعمل خبری نشد که نشد. هنوز نشنیدم که همکاری بیان دارد که مثلا" فلان مبلغ بابت فوق به حسابم واریز شد!!.

از آن زمان تاحال قریب به هفت سال و اندی می گذرد و این عدم پرداخت دستمزد قاضی سرپرست همچنان ادامه دارد.

هرزمان که می خواهم فرم حضور غیاب کارآموزی را امضاء نمایم، ناخواسته یاد سخنان آقای سیفی می افتادم و...

البته ناگفته پیداست که، مسائلی از این دست، سبب کاهش علاقمندی برخی قضات با تجربه به پذیرش کارآموزان می شود. قضاتی که الحق و انصاف یک روز کارآموزی نزد آنان سبب اخذ توشعه برای کل دوره ی شغل قضاست.

درهنگام نگارش مطلب حاضر،ظریفی گفت: آقای ع.ر.م کجای کاری، دستمزد قاضی سرپرست را ول کن، به عدم پرداخت افزایش حقوق قضات در سال جاری بچسب.آری، عدم پرداخت افزایش حقوق!.

موضوع ازاین قرار است که در ابتدا سال جاری ضریب معمول افزایش حقوق قضات اعمال نگریده بود، اما با پیگیری های مسؤلین قوه نهایتا" مقر شد که ضریب  5/13 درصدی از فروردین ماه اعمال شود، که دراین راستا ابلاغ ها از مرداد صارد شد، اما عملا" پرداختی صورت نگرفت.لذا درعمل، حقوق پرداختی قضات در سال 1386 به کیفت و سیاق سال 1385 پرداخت می شود.به عبارت دیگر، انگار سال نو نشد.

تا این زمان که در حال نگرش این سطور هستم، خبری از پرداخت نشد. گرچه وعده ها پرداخت آن از مرداد تا حال همچنان ادامه دارد.....

همان ظریف خندید و گفت: آق، با ضرس قاطع عرض می کنم که این مطالبات در بهمن یا اسفند ماه امسال پرداخت می شود، شک نکن!. گفتم بله، چون دیگر ماهی نمانده، جز همین دو ماه!!!!!. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد