قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

ورثه وثیقه گذار برخلاف ورثه کفیل، قائم مقام وثیقه گذارمتوفی است

سئوال - شخصی به منظور آزادی متهم در قبال صدور قرار وثیقه، معادل وجه مورد نظر دادگاه وثیقه ملکی معرفی کرده است. درجریان رسیدگی به اتهام متهم ، وثیقه گذار فوت می نماید0

در چنین حالتی تکلیف دادگاه چگونه است ؟ آیا باید به ورثه برای معرفی متهم و حضور وی در دادگاه اخطار صادر نماید یاخیر؟ و چنانچه ورثه با وجود اخطار حاضر به معرفی متهم نباشد دادگاه چه اقدامی باید بکند؟.

 

 شماره و تاریخ نظریه 801/7-26/2/1381 - نظریه اداره کل حقوقی و تدوین قوانین

 

درصورت فوت وثیقه گذار پس از اعمال ...

ماده 140 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری (1) و ثبوت تخلف در زمان حیات او، چنانچه کفیل یا وثیقه گذار دارای ترکه باشد0 وجه مورد وثیقه مانند سایر دیون از ماترک او استیفاء می شود و در صورتی که تخلفی از ناحیه وثیقه گذار واقع نشده باشد، وثیقه بعد از فوت وثیقه گذار مسترد نمی گردد و به حال خود باقی بوده و ورثه قائم مقام وثیقه گذار هستند. ولی چنانچه فوت کفیل قبل از اعمال ماده 140 قانون مرقوم باشد، چون تعهدات کفیل به ورثه منتقل نمی شود، متهم باید کفیل دیگری معرفی نماید و از ورثه هم چیزی نمی شود گرفت.

 

زیرنویس:

(1) ماده ۱۴۰- هرگاه متهمی که التزام یا وثیقه داده در موقعی که حضور او لازم بوده بدون عذرموجه حاضر نشود وجه الالتزام به دستور رئیس حوزه قضایی از متهم اخذ و وثیقه ضبط خواهدشد . اگر شخصی از متهم کفالت نموده یا برای او وثیقه سپرده و متهم در موقعی که حضور او لازم بوده حاضر نشده به کفیل یا وثیقه گذار اخطار می شود ظرف بیست روز متهم را تسلیم نماید . درصورت عدم تسلیم و ابلاغ واقعی اخطاریه به دستور رئیس حوزه قضایی وجه الکفاله اخذ ووثیقه ضبط خواهد شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد