قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

شروع مهلت سه ماهه ماده 28 قانون روابط موجر ومستاجر 56

معاونت قضایی، آموزش و تحقیقات اداره کل دادگستری تهران

گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی قضات

سوال 207- با توجه به ماده 28 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356 که مقرر داشته موجر باید ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ حکم قطعی وجه معینه را در صندوق دادگستری تودیع یا ترتیب پرداخت آنرا به مستأجر بدهد و الا حکم مزبور ملغی الاثر خواهد بود، هرگاه حکم بدوی به طرفین ابلاغ گردد و در مهلت مقرر تجدیدنظر خواهی نشود،شروع مهلت سه ماه از چه تاریخی است؟

نظریه اکثریت - (4/10/80): موجر طبق ماده 28 قانون ....

روابط موجر و مستأجر مصوب 1356 مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ حکم قطعی وجه معینه را به صندوق دادگستری تودیع یا ترتیب پرداخت آنرا به مستأجر بدهد.ابلاغی که قبل از انقضأ مهلت تجدیدنظر خواهی صورت گرفته؛ابلاغ حکم قطعی نبوده است. به علاوه تاریخ ابلاغ به محکوم له و محکوم علیه ممکن است متفاوت باشد که در این صورت تاریخ قطعیت دادنامه باید با ملاحظه آخرین ابلاغ منظور گردد و چه بسا آخرین ابلاغ مربوط به مستأجر باشد و موجر از آن اطلاع نداشته باشد.لذا پس از قطعیت حکم باید مراتب به موجر ابلاغ گردد و تکلیف موجر از آن تاریخ شروع می شود.

نظریه اقلیت: پس از صدور رای و ابلاغ آن، با انقضای مهلت تجدیدنظر خواهی رای قطعی می شود و دادگاه تکلیفی برای ابلاغ مجدد رای ندارد و این امر معمول هم نیست. موجر مکلف است پس از ابلاغ رای از تاریخ انقضأ مهلت تجدیدنظر خواهی (قطعیت حکم) ظرف سه ماه وجه معینه را به صندوق دادگستری بسپارد یا ترتیب پرداخت آنرا به مستأجر بدهد،در غیر این صورت حکم تخلیه ملغی الاثر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد