قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

مرجع رفع نقص از دادخواست اعاده دادرسی همان دادگاهست‏

نظریه شماره 8129/7 مورخ 10 /11/ 1384 اداره کل امور حقوقی، اسناد و امور مترجمین قوه قضاییه

« در صورتی که دادگاه تجدیدنظر دادخواست اعاده دادرسی را ناقص تشخیص دهد، باید وفق ماده 66 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی‌و انقلا‌ب در امور مدنی (1) اقدام و اتخاذ تصمیم نماید.»

پرسش:

در موردی که دادگاه تجدیدنظر دادخواست اعاده دادرسی را ناقص تشخیص دهد، آیا رفع نقص به همان ترتیبی است که در مرحله بدوی انجام می‌شود؟

نظریه اداره کل امور حقوقی، اسناد و امور مترجمین قوه قضاییه

با توجه به قسمت اخیر تبصره ذیل ماده 435 قانون ....

آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی‌و انقلا‌ب در امور مدنی مصوب 1379 که مقرر داشته است:«سایر ترتیبات رسیدگی مطابق مقررات مربوط به دعاوی است» و با عنایت به ماده 356 این قانون که اشعار می‌دارد:«مقرراتی که در دادرسی بدوی رعایت می‌شود، در مرحله تجدیدنظر نیز جاری است؛ مگر این که به موجب قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد» و در ما نحن‌فیه قانون ترتیب دیگری مقرر نکرده است و با توجه به ماده 66 همان قانون که اختیارات دادگاه را نسبت به دادخواست ناقص اعلا‌م داشته است، در صورتی که دادگاه تجدیدنظر دادخواست اعاده دادرسی را ناقص تشخیص دهد، باید وفق ماده 66 موصوف اقدام و اتخاذ تصمیم نماید.

 

 زیرنویس:

 

1- ماده 66: در صورتی که دادخواست ناقص باشد و دادگاه نتواند رسیدگی کند، جهات نقص را قید نموده و پرونده را به دفتر اعاده می‌دهد. موارد نقص طی اخطاریه به خواهان ابلا‌غ می‌شود. خواهان مکلف است ظرف 10 روز از تاریخ ابلا‌غ، نواقص اعلا‌م شده را تکمیل نماید؛ وگرنه دفتر دادگاه به موجب صدور قرار، دادخواست را رد خواهد کرد. این قرار ظرف 10 روز از تاریخ ابلا‌غ قابل شکایت در همان دادگاه می‌باشد. رأی دادگاه در این خصوص قطعی است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد