قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

وصول مهریه از دو مرجع ممنوست

نظریه شماره 8493 مورخ 26 بهمن 1384 نظریه اداره کل امور حقوقی، اسناد و امور مترجمین قوه قضاییه

«با توجه به این که اصولا‌ً تقاضای وصول طلب از 2 مرجع صحیح نیست، چنانچه زوجه متعاقب صدور اجراییه از دایره اجرای ثبت به مرجع قضایی مراجعه نماید، به منزله این است که وی از تعقیب اجراییه ثبتی منصرف و به مرجع قضایی اکتفا نموده است».

 

پرسش:

چنانچه زوجه برای مطالبه مهریه به دایره اجرای ثبت مراجعه نماید؛ اما پس از صدور اجراییه ثبتی، در مراجع قضایی نیز برای مطالبه مهریه اقامه دعوا کند و پرونده اخیر منتهی به صدور رأی و اجراییه شود، محکوم‌علیه کدام یک از اجراییه‌ها را باید اجرا نماید؟

نظریه اداره کل امور حقوقی، اسناد و امور مترجمین قوه قضاییه

نظر به این که حکم صادر شده از دادگاه مادام که ....

به طریق قانونی نقض نشود، لا‌زم‌الا‌جراست و با توجه به این که زوجه متعاقب صدور اجراییه از دایره اجرای ثبت و اجرای مدلول آن با تقدیم دادخواست به مرجع قضایی مراجعه نموده و حکم نیز صادر و به مرحله اجرا گذاشته شده، این امر به منزله آن است که زوجه از تعقیب اجراییه ثبتی منصرف و به مرجع قضایی اکتفا نموده است. از این رو با توجه به این که اصولا‌ً تقاضای وصول طلب از 2 مرجع صحیح نیست، زوجه می‌تواند مراتب را به دایره اجرای ثبت اعلا‌م کند تا مرجع یاد شده عملیات اجرایی را متوقف و پرونده اجرایی را بایگانی نماید.

در صورتی که زوجه حاضر به انجام چنین اقدامی‌نباشد، متضرر از اقدام خلا‌ف قانونی زوجه می‌تواند برای احقاق حق خود به مراجع ذی‌صلا‌ح مراجعه و مبادرت به تقدیم دادخواست توقیف عملیات اجرایی و ابطال اجراییه ثبت بنماید و دادگاه مکلف به صدور دستور توقیف عملیات اجرایی و ابطال اجراییه ثبت است. محکوم‌لها نیز می‌تواند محکوم‌به را از طریق اجرای احکام دادگاه وصول نماید و پرداخت نیم عشر اجرایی در اجرای ثبت از سوی محکوم‌علیه رفع تکلیف وی در پرداخت حقوق اجرای ناشی از رأی دادگاه را نمی‌کند و وجه نیم عشر را باید از بابت هزینه اجرای احکام مدنی نیز پرداخت نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد