قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

نشست قضایی- ماموران شهرداری و حدود اختیارات آنان

کمیسیون بررسی امور حقوقی و قضایی دادگستری استان تهران

سوال 206- آیا مأموران شهرداری به منظور جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی غیر مجاز (ماده 100 قانون شهرداری) می توانند نسبت به جمع آوری ابزار آلات و مصالح ساختمانی و انتقال آنها به محل دیگر اقدام نمایند؟

نظریه اکثریت: قانون گذار طبق ماده 100 قانون شهرداریها وظایفی را به عهده مأمورین شهرداری قرار داده که از جمله آنها توقف ساختمان سازی غیر مجاز است و انجام این وظیفه گاه ملازمه با جمع آوری ابزارآلات و مصالح ساختمانی ...

دارد (امکان اجرای این وظیفه بطریق دیگر میسور نیست). بنابراین اقدام مأمورین شهرداری در این خصوص به منظور جلوگیری  از تخلف  یا ادامه آن مانعی ندارد.

نظریه اقلیت: آنچه قانون به عهده مأموران شهرداری قرار داده است توقف عملیات ساختمان سازی غیر مجاز است و این امر مستلزم بردن وسایل و مصالح ساختمانی نیست و اقدامات مأمورین در بردن وسایل و مصالح ساختمانی جواز قانونی ندارد.

 1- در این مورد از قوه قضائیه استعلام شده است پاسخ قوه قضائیه تحت شماره11/8/70 م/1269/1 از این قرار است: در پاسخ به شماره 15558/34/3/1 مورخه    17/7/1370 اعلام میدارد: نظر به اینکه بموجب ذیل ماده 100 و تبصره 7 همین ماده از قانون شهرداری، اجازه توقف عملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به شهرداری و بوسیله مأمورین شهرداری داده شده است، لذا هر موقع که از نظر شهردار یا قائم مقام و یا مسئول واجد اجازه از طرف شهردار چنانچه تخلف مالک محرز و قطعی تشخیص شود می توانند دستور جلوگیری از عملیات ساختمانی را صادر نموده و اجرای آنرا از مأمورین خود و در صورت لزوم از مأمورین انتظامی بخواهند در این حالت کلیه اقداماتی که عرفا عنوان جلوگیری از عملیات ساختمانی داشته باشد (از قبیل جلوگیری از تصرف مصالح ساختمانی پای کار در ساختمان، پلمپ نمودن بنای احداث شده در هر مرحله ای که هست، و جلوگیری از استفاده از ابزار و وسائل کار. . . ) مجاز و بلااشکال است اما اقداماتی زائد براین حد از قبیل توقیف وسائل و ماشین آلات جمع آوری مصالح و حمل آن به جای دیگر و بازداشت عاملین احداث  و...  اقداماتی خارج از حد تفسیر قضائی قانون بعنوان جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی تلقی می گردد و فاقد مجوز است بدیهی است چنانچه اقدامات مسئولین شهرداری و مأمورین اجرا در حد متعارف فوق باشد مراجع قضائی آنرا خلاف قانون تلقی نخواهند کرد».

معاون اجرائی رئیس قوه قضائی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد