قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

محمود سرشار

محمود سرشار ، در سال ۱۲۸۰ ( ش ) در تهران به دنیا آمد . در کودکی پدرش را از دست داد و در دامان مادر دانشمند و با تقوای خود پرورش یافت . دوره ابتدایی را در دبستان فرهنگ و دوره متوسطه را در دبیرستان اتحاد به پایان رساند . سپس برای فراگیری زبان فرانسه به مدرسة آلیانس رفت و به طور همزمان به تحصیل در مدرسه عالی حقوق تهران مشغول شد و لیسانس قضایی گرفت . سپس به استخدام اداره پست و تلگراف درآمد و در کنار آن به تدریس در دوره شبانه یکی از مدارس پرداخت . پس از مدتی به دادستانی بوشهر منتقل شد ، اما به دلیل بیماری به تهران بازگشت و منتظر خدمت شد . در سال ۱۳۱۱ ( ش ) از کانون.....

 وکلا پروانه وکالت گرفت و تا آخر عمر به این شغل ادامه داد .
سرشار در کنار وکالت ، به امور فرهنگی و علمی علاقة بسیار داشت و کانون هدایت افکار را تاسیس کرد و عدهای از وکلای معروف آن زمان به عضویت این کانون در آمدند . او از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۴ ( ش ) در زمینههای حقوقی و علمی برای مردم سخنرانی کرد و در واقع این کانون در آن زمان فرهنگستانی جامع به شمار می آمد . خدمت او در یاری رسانی به بینوایان و دفاع از حق آنان زبانزد خاص و عام بود . تلاشهای وی در راه استقلال کانون وکلا باعث شد که به اتفاق آرا به عضویت در هیئت مدیره و سپس نیابت رئیس کانون وکلا انتخاب شود . او به زبانهای انگلیسی ، آلمانی ، فرانسه ، ایتالیایی و عربی ، تسلط کامل داشت و بارها به هزینة شخصی ، به نمایندگی از کانون وکلا در کمسیونها و کنفرانسها بین المللی وکلای جهان شرکت کرد و حتی به ریاست سازمان جهانی وکلا منصوب شد . او به دلیل احاطة بر مسائل حقوقی و زبانهای مختلف ، مورد تحسین و احترام نمایندگان خارجی وکلا بود و از نظرات و افکار وی استفاده های فراوانی می شد .
از دیگر خدمات وی ، تاسیس و راه اندازی کتابخانه کانون وکلا ، راه اندازی مجله علمی - حقوقی این کانون و خرید و اهدای کتاب پس از هر مسافرت به خارج از کتاب پس از هر مسافرت به خارج از کشور بود . یکی از سلسله مقالات مشهور سرشار در زمینه " طریقة کشف جعل " به عنوان شاهکاری در زمینة حقوق شناخته شده است .
محمود سرشار ، در فروردین ماه
۱۳۴۳ (
ش ) دیده از جهان فرو بست .

نظرات 2 + ارسال نظر
ستاره چهارشنبه 3 خرداد 1385 ساعت 08:19

دوسته خوبم ای کاش تو یه قاضی واقعی بودی

ستاره چهارشنبه 3 خرداد 1385 ساعت 08:15 http://kolbe-roya.blogsky.com

سلام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد