قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق285)ایجاد مزاحمت در پارکینگ اختصاصی آپارتمان

سئوال از خانم جمه السادات سیدعلیخانی

با سلام و عرض پوزش از اینکه مصدع اوقات شریفتان میگردم.

ما ساکن آپارتمانی با چهار طبقه و دو پارکینگ که پارکینگ ها متعلق به طبقه اول و دوم می باشد، هستیم و خانه جنوبی است و حیاط پشت ساختمان می باشد، به طوریکه باید از پارکینگ بگذریم. دو انباری طبقه اول و دوم در پارکینگ و انباری های طبقه سوم و چهارم در پاگرد پشت بام می باشد. حال طبقه چهارم که به تازگی خریده است ادعا دارد که پارکینگ....

 مشاع است و تقاضای استفاده از پارکینگ و حیاط را دارد و نیز هر روز جلوی در پارکینگ ماشینش را پارک می کند و مزاحم تردد ما به پارکینگ می گردد.

تقاضای راهنمایی داریم که آیا ورود ایشان به پارکینگ مجاز می باشد و استفاده از حیاط به چه نحوی می باشد؟

قابل ذکر اینکه ما جلوی پله ورودی به پارکینگ حفاظ کشیده ایم به دلیل اینکه چندین بار دزد به خانه آمده و انباریهای ما را خالی کرده است. قبلاً از راهنمایی جنابعالی متشکرم

 

پاسخ از ما:

عموم موارد درخواستی شما در پاسخ به سئوالات آقای ناصر مرقوم شده است. پاسخ های ما را به سئوالات ایشان مطالعه فرمائید با این توضیح که مستند به بند «ب» از ماده 4 آئین نامه اجرایی قانون تملّک آپارتمانهاT انبار عمومی ساختمان جزء قسمتهای مشترک محسوب می شود. از این بند چنین استنباط می شود که انبارهای اختصاصی جزء قسمت های اختصاصی به شمار آمده هر مالکی مستند به ماده 30 از قانون مدنی مجاز به هر گونه تصرف قانونی است.

پارکینگ اگر در اسناد مالکیّت جزء قسمت های اختصاصی لحاظ نشده باشد، از قسمت های مشترک محسوب است. در حالی که در سئوال مطروحه عنوان داشته اید پارکینگ متعلق به طبقه اول و دوم است. اگر این تعلق در اسناد مالکیت مالکان طبقه اول و دوم لحاظ شده، پارکینگ مزبور در ملکیّت ایشان بوده کسی حق استفاده از آن مگر با اذن مالک ندارد.

در خصوص حیاط نیز مقررات مربوط به پارکینگ قابل اجرا است. لذا اگر حیاط مزبور در قسمت های اختصاصی ثبت نشده باشد جزء قسمت های مشترک محسوب است. مادامی که مالکان واحدهای آپارتمانی در سئوال مطروحه حق استفاده از قسمت های مشترک مانند حیاط را که در اسناد مالکیت اشخاص ثبت نشده از خود سلب ننموده باشند، کماکان نسبت به حیاط حق استفاده دارند مالکان دیگر نمی توانند مانع استفاده ایشان شوند مگر ایشان به نحوی از انحاء استفاده از این حق را از خود سلب نموده یا اینکه حیاط در اسناد مالکیت به کسی اختصاص یافته باشد. مضافاً اینکه ادعای داشتن حق استفاده از حیاط یا پارکینگ مجوزی برای ایجاد مزاحمت نیست. پارک کردن ماشین جلوی درب ورودی پارکینگ به نحوی که مانع تردّد گردد، مزاحمت تلقی شده فاقد وجاهت قانونی و تحت عنوان ایجاد مزاحمت قابل پیگیری قضایی است.

پی نوشت:

از قانون تملک آپارتمانها مصوب 16 اسفند ماه 1346 با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 - مالکیت در آپارتمان های مختلف و محل های پیشه و سکنای یک ساختمان شامل دو قسمت است . مالکیت قسمت های اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک.

ماده 2 - قسمتهای مشترک مذکور در این قانون عبارت از قسمتهایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می گیرد به طور کلی قسمتهایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده از قسمتها مشترک محسوب می شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.

ماده 3 - حقوق هر مالک در قسمت اختصاصی و حصه او در قسمت های مشترک غیر قابل تفکیک بوده و در صورت انتقال قسمت اختصاصی به هر صورتی که باشد انتقال قسمت مشترک قهری خواهد بود.

موفق باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد