قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

م.ق283) مهریه می تواند عین معین باشد

سئوال از ب.ا

سلام با تشکر از وبلاگ مفیدتان، یه سوال قصایی داشتم می خواستم بپرسم .

اگر کسی شماره سند یک قطعه زمین را در دفتر ازدواج مهریه زن قرار دهد بدون اینکه در دفتر اسناد ثبت کند، بعد آن فرد زمین را به کسی بفروشد.

آیا زن می تواند ادعای مالک بودن زمین را کند. اصلا هیچ ...

جایی ثبت نشده و فقط شماره سند در دفتر ازداوج ثبت شده که خلاف قانون است و مطابق قانون باید ابتدا در دفتر اسناد ثبت شود و بعد در دفتر ازدواج. به نظر شما حکم چیست؟


پاسخ از ما:

در سئوال معین نیست که مراد شما از شماره سند، شماره سریال سند مالکیت ملک است یا شماره ملک و همان پلاک؟ همچنین معین نیست که شماره فوق در سند نکاحیه هم درج گردیده است یا خیر؟

علی ایحال، با توجه به این که در سئوال عنون شد برابر توافق صورت گرفته میان زوجین، ملک موضوع سند که عین معین است، به عنوان مهریه زن مورد پذیرش قرار گرفته و به این حهت در دفتر ازدواج درج شده است، لذا این ملک به مالکیت زن درآمده و مالک آن محسوب می شود و شما دیگر حقی مالکیتی نسبت به آن ندارید تا بتوانید آن را انتقال دهید.

بنابراین انتقال شما می تواند مصداقی از انتقال مال غیر باشد که خود جرم و قابل مجازات است.

صمناً ثبت آن خلاف قانون نیست. مواد 46 و 47 قانون ثبت مقرر می دارد که نقل و انتقال اموال غیرمنقول باید به موجب سند رسمی باشد، اما این امر نافی نقل انتقال همین اموال با سایر اسناد نیست. مضافاً ثبت نقل و انتقال اموال فوق از حیث اثبات آن است، ولی نافی اصل انتقال صورت گرفته نیست. به همین حتی جهت نقل و انتقال اموال غیرمنقول با اسناد عادی هم مورد پذیرش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد