قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

وکیل رایگان

رئیس مرکز وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضائیه گفت: کسانی که توانایی مالی گرفتن وکیل ندارند می‌توانند از خدمات رایگان وکلا استفاده کنند.

محمد علی حجازی،‌ ضمن اعلام این مطلب افزود : وکالت می‌تواند در جامعه دادرسی عادلانه ایجادکندو وکیل و وکالت می‌تواند از اطاله دادرسی جلوگیری کرده و روند دادرسی را علمی و کارشناسی نماید و از پدیده شومی به نام کار چاق کنی در محاکم جلو گیری به عمل آورد‌ و چنانچه امور در اختیار قاضی و وکیل و کارشناس ...

باشد قطعا جلوی بسیاری از مفاسد گرفته خواهدشد.


وی افزود: در قانون برنامه 5 ساله سوم به‌دلیل اینکه امر کارشناسی مورد غفلت قرار گرفته بود قانون‌گذار به فکر افتاد تا جامعه دسترسی لازم به وکیل و کارشناس را پیدا کند و از طرف دیگر برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها زمینه‌ای فراهم شود که گروهی به این حرفه مهم روی آورند.


وی ضمن اشاره به خلاصه‌ای از عملکرد این مرکز گفت: اقداماتی که تاکنون در طول این‌

مدت 5 سال‌صورت گرفته برگزاری 15 آزمون است که طی آن 35 هزار نفر به امر وکالت و

 65 رشته کارشناسی جذب شده‌اند تا طی مراحل مختلف کارآموزی علمی و عملی وارد بازار کار و جامعه بشوند و مردم از خدمات آنها استفاده کنند.


از این تعداد حدود 15 هزار نفر پروانه وکالت و کارشناسی گرفته‌اند و در حال خدمت هستند و مردم و جامعه هم ازخدمات آنها استفاده می‌کنند.


حجازی همچنین افزود: بر اساس این برنامه هر ماه 200 الی 300 نفر وارد جامعه و بازار کار می‌شوند.


همچنین از اقدامات دیگر می‌توان به ارائه معاضدت قضائی و مشاوره حقوقی در کل کشور اشاره کرد.


از ابتدای سال تاکنون تعداد افرادی که از مشاوره حقوقی رایگان استفاده کرده اند 594 هزار و 107 موردو همچنین تعداد 20 هزار و 951 نفر از وکالت رایگان استفاده کرده‌اند. 


وی همچنین گفت: امروز ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر کسی توانایی گرفتن وکیل و کارشناس رایگان را ندارد می‌تواند از خدمات وکلای رایگان این مرکز استفاده کند.


وی درخصوص تأثیر خدمات رایگان وکلا و کارشناسان بر درآمد این قشر نیز گفت: این مسئله درگذشته مطرح بود، اما با افزایش تعداد وکلا و کارشناسان در حال حاضر احتمال دارد در هر ماه یک پرونده برای ارائه خدمات رایگان به مشاوران و کارشناسان ارائه شود که منافاتی با درآمد آنان ندارد.


رئیس مرکز امور مشاوره حقوقی‌ وکلا وکارشناسان قوه‌قضائیه همچنین از تشکیل دادسراو دادگاه انتظامی وکلا خبر داد و گفت: این دادسرا و دادگاه اگر تخلفی از سوی هریک از وکلا صورت گیرد، با بررسی موضوع، اقدام به تعلیق یا در نهایت لغو پروانه وکلا و کارشناسان خواهد کرد.

همشهری آنلاین

نظرات 1 + ارسال نظر
وکیل دوشنبه 30 مرداد 1391 ساعت 23:12

جناب آقای حجازی آیا خودشان برای کسی کار رایگان انجام می دهند که از وکلا توقع دارند کار رایگان انجام دهند؟ آیا هیچ قشری از اقشار جامعه کار رایگان انجام می دهد که ما وکلا با وجود سختی کار، اقدام به کار رایگان نماییم. من به عنوان یک وکیل به شدت با این امر مخالفم و به نظر من با این تصمیم حقوق ما وکلا زیر پا گذارده شده و در حق ما احجاف خواهد شد. ضمن اینکه با ایجاد واحدهای مشاوره رایگان در دادگستری مردم با به دست آوردن اطلاعات نادرست و ناقص خود اقدام به تشکیل پرونده های بی مورد می نمایند که نتیجه آن افزایش ارجاع پرونده های بی مورد و طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده ها میگرد. مرکز مشاوران در صدد این نیست که برای فارغ التحصیلان دانشگاهها ایجاد شغل نماید بلکه به فکر کسب درآمد از برگزاری آزمونها و تمدید های پروانه های وکالتی می باشد که اکثر وکلا شاید حداقل درآمد را داشته باشند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد