قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

جعبه بچه /Baby Box/ Babywiege

تحقیق و ترجمه: علیرضا مرادی - بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب تهران


تعریف، تاریخچه، نظرات موافقان و مخالفان


تعریف:

«جعبه ای گرم و نرم و محل انتظار برای به فرزندی قبول شدن»

به مکان‌هایی گفته  میشود که مادران به صورت ناشناس فرزندان ناخواسته‌ی خود برای نگهداری در آنجا رها می‌کنند تا بعداً خانواده‌هایی که تمایل به قبولی فرزندخواندگی دارند، بتوانند آنها را قبول کنند. عمدتاً مادرانی که...

 به جهتی از جهات همسران خود را از دست داده اند از این مکان استفاده می کنند. مادران مستأصلی که نمی خواهند یا نمی توانند از بچه های خود نگهداری کنند.


تاریخچه:

این جعبه ها ایده تازه ای نیستند. کلیساهای قرون وسطی مانند نمونه ای که در ایتالیاست، پنحره مخصوصی داشتند که مادران می توانستند بچه ها خود را برای به فرزندی داده شدن به آنجا بسپارند.امروزه جعبه بچه جایگزین آن شد.

گفته شده حدود دویست نوع از این جعبه ها با نام «Baby Box» در اروپا وجود دارد که معروفترین آن با نام «Babywiege» در حومه برلین است. اولین جعبه بچه را گابریل اشتانگل راه انداخت تا مادران فرزندان ناخواسته خود را در محل های خطرناک رها نکنند. سالانه دو بچه در این مکان رها می شود.


نظرات در مورد جعبه بچه:

جعبه بچه دارای موافقان و مخالفانی است.


موافقان عقیده دارند، هدف ایجاد آنها نجات زندگی بچه هاست. گرچه هر کسی حق دارد که پدر و مادر واقعی خود را بشناسد، ولی این امر وقتی اهمیت دارد که بچه زنده بماند.لذا داشتن شناس زندگی مهمتر از حق هویت است.

منتقدین از جمله کمیته حقوق کودک سازمان ملل اعتقاد دارند که جعبه های بچه  حق شناختت پدر و مادر را از بچه ها می گیرند. به عبارت دیگر، این جعبه ها حق هویت داشتن و حق زندگی با خانواده خونی را از بچه سلب می کند.

جعبه ها مادران را از آمدن به بخش زایمان بیمارستان منصرف می کند و ممکن است زنان به شیوه های خطرناک زایمان غیر بیمارستانی مانند زایمان در خانه روی بیاورند.

نظرات 4 + ارسال نظر
زهرا جمعه 13 مرداد 1391 ساعت 22:16

سلام

جعبه بچه یا هر ایده شبیه آن در این دوره چندان جالب نیست.فرزندانی که در این دوره سنی از والدین جدا می شوند هر چند از لحاظ فیزیکی ناتوان هستند اما از نظر روحی توانایی با لایی دارند بنابراین حس طرد شدن از همان لحظه در ضمیر آنهاحک می شود و آن جمله معروف که در دوره کودکی در بچه ها وجود دارد«من خوب نیستم!!!!»در ذهن این نوع بچه ها پر رنگ نقش می بندد. حال تصور کنید از این نوع بچه ها هویت هم گرفته شود.
از این مطلب این طور استنباط می شود که انتخاب بین «بد و بدتر »است.
بد نبود اگر در این بین گزینه «خوب»هم وجود داشت!
شاید بهتر باشه به فکر حمایت از این نوع مادران باشیم و یا اینکه در این ایده تغییراتی ایجاد شود و.....

متشکرم



عاشقانه ها دوشنبه 9 مرداد 1391 ساعت 16:05 http://www.asheghaneha.ir

وقتی چمدانش را به قصد رفتن بست
نگفتم عزیزم این کار را نکن
نگفتم برگرد
و یک بار دیگر به من فرصت بده
وقتی پرسید دوستش دارم یا نه
رویم را برگرداندم
حالا او رفته و من
تمام چیزهایی را که نگفتم می شنوم

نگفتم عزیزم متاسفم
چون من هم مقصر بودم
نگفتم اختلاف ها را کنار بگذاریم
چون تمام آنچه می خواهیم عشق و وفاداری و مهلت است
گفتم اگر راهت را انتخاب کرده ای
من آن را سد نخواهم کرد
حالا او رفته
حالا او رفته و من
تمام چیزهایی را که نگفتم می شنوم
او را در آغوش نگرفتم و اشک هایش را پاک نکردم
نگفتم اگر تو نباشی
زندگی ام بی معنی خواهد بود.
فکر می کردم از تمامی آن بازی ها خلاص خواهم شد.
اما حالا تنها کاری که می کنم
گوش دادن به چیزهایی است که نگفتم
نگفتم بارانی ات را درآر
قهوه درست می کنم و با هم حرف می زنیم
نگفتم جاده بیرون خانه
طولانی و خلوت و بی انتهاست
گفتم خدانگهدار موفق باشی
خدا به همراهت او رفت
و مرا تنها گذاشت
تا با تمام چیزهایی که نگفتم زندگی کنم.



شل سیلور استاین


سلام.آپم.نظر بدین بی زحمت.


محمد رضا شجاعت شنبه 7 مرداد 1391 ساعت 19:58

سلام به شما تبریک میی گم سایت پر باری است امیدوارم خسته نشوی به امید دیدار .

فیروز علی پور دوشنبه 26 تیر 1391 ساعت 23:01 http://darbalout.blogfa.com

سلام جناب استاد مرادی. آیا شما قبلاً در شهر کوهدشت بعنوان بازپرس خدمت فرمودید؟ اگه جواب مثبته سلام گرم من و همه همکاران را پذیرا باشید . موفق و م‍ؤید باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد