قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

قاضی دادگستر

« هنر عدالت آن نیست که همۀ گناهکاران به مجازات برسند، بلکه درآن است،که هیچ بیگناهی مجارات نشود »

شما قاضی نیستید، دادستان هستید

علیرضا مرادی-بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب تهران

شاید شما از جمله بیننده‌های برنامه شامگاهی 20:30 مورخ 1391/4/18 بوده باشید که در آن خبرنگار آشنای این برنامه - آقای نجف زاده – مصاحبه‌ای نه چندان صمیمی با جناب آقای جعفری دولت‌ آبادی - دادستان دادسرای عمومی و انقلاب تهران – ترتیب دادند. در اثنای این برنامه، خبرنکار خطاب به ...

دادستان گفت: «می دانم شما قاضی نیستید و دادستان هستید» غافل از این که دادستان به ویژه در شهر تهران، از قضات عالی رتبه کشوری محسوب می گردد و به طریق اولی ایشان از قضات می باشند. به تعبیر اصولیون، میان دو اصطلاح «قاضی» و «دادستان» رابطه عموم و خصوص مطلق وجود دارد، به این معنی که هر دادستانی قاضی است، ولی هر قاضی دادستان نیست.


اعلام نظر فوق، مرا به یاد این خاطره‌ای انداخت که یکی از همکاران چنین نقل کرد: یکی از دادیاران دیوان عالی کشور، با خودروی شخصی در تهران در حال تردد بود که مأمور راهنمای و رانندگی بنا به جهاتی وی را متوقف کرد. ایشان کارت قضاوت خود را به مأمور نشان داد، اما مأمور با دیدن آن گفت: «شما دادیاری اما بازپرس که نیستی»، حال آن که دادیاران دیوان عالی کشور از قضات عالی رتبه تشکیلات قضایی محسوب گردیده که بازپرس متعاقب سال ها خدمات قضایی و احراز سمت های متعدد، شاید به آن درجه برسد.


آیا بهتر نیست که برای مصاحبه با اشخاصی که متخصص رشته خاصی می باشند، از خبرنگاران آگاه در همان رشته استفاده شود و یا حداقل آنان را قبل از مصاحبه، آگاه‌ به آن تخصص نمایم؟ کما این که مصاحبه های آقای حیدری در برنامه شبانگاهی گفتگوی ویژه خبری 22:45 مصداق بارز مورد اخیر است.


البته این انتقاد و فقر بضاعت حقوقی در برخی فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی نیز به چشم می خورد که پیشتر به موردی از آن تجت عنوان نقدی بر فقدان بضاعت حقوقی سریال «روزهای زیبا» در قاضی دادگستر پرداختیم. 

نظرات 2 + ارسال نظر
امیر سه‌شنبه 17 مرداد 1391 ساعت 19:02

با سلام اتفاقا تعبیر مجری برنامه درست بوده چون اولا برنامه تلویزیونی برای مردم تهیه میشه نه برای قشر خاص ثانیا در عرف صحیح و جاری مردم به کسی قاضی میگن که به قضاوت میپردازه و هر کسی که ابلاغ قضایی داشته باشه در نظر مردم قاضی نیست و اگه نویسنده محترم به تاریخ حقوق مراجعه کنن هم این موضوع تایید میشه.پس دادیار دادسرا تا دادستان کل کشور و بازپرس و سایر مقامات به صرف ابلاغ قضایی قاضی تلقی نمیشن.خصوصا اینکه دادستان بنا بر قوانین مصوب منصب قضایی صرف هم نیست.

با سلام و ضمن تشکر از انتفاد شما.
اولاً: صرف این که یک برنامه برای مخاطب عام است دلیل بر توجیه اشتباه مجری آن نیست.
ثانیاً: پشنهاد می شود که قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 1381 را مطالعه فرمایید تا شبهه شما در عدم قضاوت دادستان مرتفع شود.
ثالثاً: تمام مقامات قضایی متعاقب اخذ ابلاغ قضایی صلاحیت قضاوت دارند و نه قبل از آن. همچنین لازم به ذکر است که برابر شرع اسلام، تمام مراجع صالح به قضاوت هستند، ولی به جهت فوق نمی توانند به قضاوت بپردازند.
رابعاً: به نظر نمی رسد که مردم هر کسی را که فاقد ابلاغ قضایی باشد، قاضی بدانند و تاریخ حقوق نیز مثبت آن نیست، به ویژه آن که شما هیچ گونه مستندی در این خصوص ارائه ننمودید تا امکان نقد بررسی آن باشد.
خامساً: ما هم معتقدیم که سمت دادستانی یک سمت قضایی صرف نیست زیرا بخشی از وظایف دادستان اجرایی و اداری است، اما نظر نافی آنچه در مقاله در بیان این که تنها قصات می توانند دادستان شوند نیست.
موفق باشید.

رضا دوشنبه 19 تیر 1391 ساعت 20:43

دوست عزیز سوال اقای نجف زاده درباره "این دادگاه"اخیر بود و مخاطب عاقل هم میداند در این دادگاه سراج قاضی است نه دولت ابادی.
حیدری هم یکسال است از گفتگوی ویژه رفته.
موفق باشید.

با سلام و ضمن تشکر از نظر انتقادی شما
اولاً: نسبت به آقای نجف زاده دیدگاه شما یک نظر توجیهی است، اما اگر منظور ایشان این بود، می توانست با قید «دادگاه حاضر یا دادگاه مفاسد یا به قول شما این دادگاه» بعد از کلمه قاضی، یعنی «می دانم شما قاضی این دادگاه، داگاه مفاسد و...نیستید» هر گونه ابهام را رفع نماید. مضافاً اگر فیلم آن را مجدداً به دقت نگاه کرده باشید، زمان طرح سئوال که بعد از پرسش های شخصی از دادستان صورت گرفت، مؤید نظر ما و رد نظر شما می باشد. وانگهی برنامه 20:30 یک برنامه عام محور است، لذا نباید ایجاد ابهام شود.

ثانیاٌ: مثال آقای حیدری به عنوان مصداقی از تأیید نظر نویسنده در زمانی است که ایشان مجری برنامه بودند که همگان اطلاع کامل از آن دارند، اما دلالتی ندارد که او الزاماً در زمان فعلی نیز برنامه را اجراء کند، هرچند ندرتاً به این امر مبادرت می نماید.
به نظر می رسد، به لحاظ توانایی شخصیتی ایشان، از وی در برنامه های مهمتری استفاده می شود که بعضاً برخی از آنها پخش شد. مقایسه مجریان جوان و کم تجربه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با برنامه های ایشان مثبت نظر ما می باشد.
در پناه جق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد